PRÁCE S NADANÝMI
Zařazení problematiky výchovy a vzdělávání nadaných žáků do vzdělávání v Academic School je významné proto, že nadaní žáci mají své specifické vzdělávací potřeby, na něž chceme reagovat a vytvářet pro ně vhodné podmínky inkluzí v běžných třídách.
Protože nadaný žák může disponovat jedním nebo několika druhy nadání, je náš program zaměřen všeobecně, nicméně převažuje u žáků Academic School většinou nadání na přírodní vědy. Po procesu identifikace a sestavení PLPP přistupuje pedagog ke každému dítěti podle jeho zájmů a potřeb. Jde o období dostatečně dlouhé pro systematické sledování žáků, pro podrobné rozpoznávání jejich nadání, pro vhodnou motivaci a rozvoj jejich nadání i pro možnost jejich uplatnění v konkrétních činnostech.
Některá specifika nadaných žáků, která sledujeme:
- žák svými znalostmi přesahuje stanovené požadavky
- vlastní pracovní tempo
- vytváření vlastních postupů řešení úloh, které umožňují kreativitu
- rychlá orientace v učebních postupech
- záliba řešení problémových úloh
- kvalitní koncentrace, dobrá paměť, hledání a nacházení kreativních postupů
- zvýšená motivace k rozšiřování základního učiva do hloubky, především ve vyučovacích předmětech, které reprezentují nadání dítěte
Pro mimořádně nadané žáky vytváříme pozitivní klima díky dostatečné vnímavosti okolí ke specifikům žáka. Za nezbytné a zároveň velmi důležité považujeme správné určení diagnostiky. K tomuto účelu používáme testy a zejména spolupráce s psychologem.
Úpravy způsobů výuky u mimořádně nadaných žáků
:
- doplnění, rozšíření a prohloubení vzdělávacího obsahu
- zadávání specifických úkolů
- zapojení do samostatných a rozsáhlejších prací a projektů
- občasné (dočasné) vytváření skupin pro vybrané předměty s otevřenou možností volby na straně žáka
Velmi důležité je předání informací žákům a rodičům, sestavení PLPP pro žáka na základě dohody mezi žákem, rodičem a učitelem.
Vzhledem ke složitosti této problematiky jsme vypracovali studii – projekt „Práce s nadanými“, který se zaměřuje na prediagnostiku nadaných a tvorbu metodických materiálů pro pedagogy a tyto žáky v oblasti matematiky a logiky. Na tomto projektu se podílí naši partneři: Gymnázium Lesní čtvrť – Zlín, Základní škola – Komenského Malenovice, Přírodovědecká a Pedagogická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci, jako odborný garant a psycholožka PhDr. Eva Vondráková, předsedkyně Společnosti pro talent a nadání v ČR.
Na plánu pedagogické podpory se úzce podílí vyučující, v jehož předmětu je žák evidován jako nadaný nebo mimořádně nadaný, rodiče, třídní učitel a dle potřeby ostatní pedagogové. K depistáži nadaných a mimořádně nadaných žáků využíváme vlastní dotazníky, na jejichž základě odesíláme žáky do PPP.
Samotný dokument je evidován v podobě písemné i elektronické. Dokument je průběžný a mění se dle potřeb a zájmů žáka. Změny jsou evidovány v elektronické podobě.
Samotné vyhodnocení se provádí průběžně a na konci školního roku v elektronické podobě.
Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocení individuálního vzdělávacího plánu:
IVP sestavuje speciální pedagog na základě doporučení ze školského poradenského zařízení a vyučující konkrétního předmětu, v jehož předmětu je žák evidován jako nadaný nebo mimořádně nadaný ve spolupráci s PPP, speciálním pedagogem a třídním učitelem. Jde o dokument průběžný, který se mění dle potřeb a zájmů žáka a s tím je spojena i jeho evaluace, která je také průběžná. IVP je evidován jak v písemné, tak i v elektronické podobě.