CHARAKTERISTIKA PEDAGOGICKÉHO SBORU
Pedagogický sbor v Academic School již od roku 1997 sestavujeme na principech učení Společnosti pro mozkově kompatibilní vzdělávání – Učitel ve škole 21. století. Tento vzdělávací program, kterého jsme se několik let účastnili byl vypracován finanční podporou Open Society Fund a MŠMT ČR pod vedením PhDr. Jany Nováčkové. Prioritou se tak stává přístup „Respektovat a být respektován“. V posledních letech přistupujeme v k výuce konstruktivisticky, což máme postupně konzultováno s Přírodovědeckou fakultou UP v Olomouci a zejména s Pedagogickou fakultou UK v Praze.
- Kvalifikovanost a odbornost pedagogického sboru
Do našeho pedagogického sboru jsou v této době přijímáni pouze kvalifikovaní pedagogové dle zákona. Podmínkou pro přijetí je doložení bezúhonnosti a zdravotní způsobilosti vstupní prohlídkou u našeho lékaře. Vyžadujeme naprostou profesionalitu, schopnost spolupracovat se rodiči, řešit případné konflikty a dokázat pracovat s žáky na základě výše popsaného učení. Každý přicházející učitel je povinen před přijetím do našeho pedagogického sboru prokázat tyto znalosti a dovednosti a průběžně se v těchto směrech vzdělávat.
- Vytváření bezpečného klimatu
Podstatným kritériem pro nás je to, aby pedagogové uměli vytvořit prostředí, které je kompatibilní s nároky biologickými, neurofyziologickými a se zákonitostmi, jimž podléhá psychosociální a osobnostní vývoj dětí (J. Nováčková). Tuto představu naplňuje několik charakteristik: panuje respekt mezi všemi (žák – učitel, učitel – učitel, učitel – rodič), důvěra, vysoká morálka, škola poskytuje příležitosti přijímat a získávat, zajišťuje společenský a studijní růst žáků a učitelů, má soudržnost mezi jednotlivci a skupinami, škola se neustále rozvíjí. Důležitá je každodenní starost a péče o vše, co souvisí se školou. Naši pedagogové aktivně spolupracují, vyměňují si zkušenosti, navštěvují se vzájemně v hodinách. Pro dobré fungování těchto znaků se předpokládá minimum kontroly a maximum účasti na řízení. To lze dosáhnout podporou zpětnovazebních mechanismů a vzájemnou interakcí mezi jednotlivými články školy. Spoluúčast na rozhodování se netýká jen učitelů, ale i žáků. Díky výslednému působení těchto faktorů se vytváří pozitivní klima.
- Mezilidské vztahy
Naši pedagogové se snaží zmenšovat propast mezi školou a životem, platí požadavek zásad živého sociálního vzdělávání (vztahy přímo žít a tím se je i učit). Musí umožňovat prostor pro růst osobnosti jedince ve třídě. Pedagogové si uvědomují, že pracují s žáky přibližně do konce puberty a s tím potřeba budování důvěřivosti, sebedůvěry, samostatnosti a nezávislosti.
- Pravidla pro soužití ve třídě
Pedagogové nastavují dle potřeb jednotlivých tříd pravidla bezpečného klimatu: důvěryhodnost, pravdivost, aktivní naslouchání, neshazovat, osobní maximum.
- Komunikační dovednosti, které podporují socializaci dítěte
Komunikační dovednosti našich pedagogů můžeme shrnout do těchto zásad: popisujte, popisujte co vidíte nebo popište problém, poskytněte informace, řekněte to jedním slovem, hovořte o svých pocitech, napište vzkaz. Pedagogové se řídí těmito zásadami v komunikaci s žákem v případě, že jeho chování je špatné a my ho nechceme trestat: vyjádří silný nesouhlas (aniž by obviňovali), sdělují své očekávání, ukáží dítěti jak může věc napravit, dají možnost výběru (!!!!), učiní opatření, žádají na žácích řešení problému.
- Další vzdělávání pedagogů
Vzhledem k výše popsaným charakteristikám našich pedagogů vedení školy podporuje sebevzdělávání různými formami, doplňování jazykových schopností a zapojení do projektů řízených školou.